torsdag 12. januar 2012

Uke 31 i Svangerskapet


Fra 31 uker og 0 dager til 31 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1750 g
CRL: 27,5 cm
Full lengde: 37 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og tisser en halv liter hver dag. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet fornyer seg hver tredje time. Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste venter til noen timer etter fødselen.

Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene.

Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir i livmoren en stund til.

TIL MOR: Du trenger også omsorg!
Men – hvor og hvordan sørger du for å få omsorg? Noen ganger tror både kvinner og menn at andre skal kunne forstå hvordan de har det uten at de selv har sagt noe om det. De forventer at andre intuitivt skal skjønne hva de har behov for. (Alle kan vel kjenne seg igjen her…)

Å forstå hva gravide kvinner trenger kan være enda vanskeligere, nettopp fordi det kan veksle så fort. Det kan også være vanskelig fordi mange av oss mangler kunnskap om hva det vil si å bære frem et barn. Det blir derfor ekstra viktig at du selv sørger for at partneren din, den nærmeste familie, arbeidskameratene, ja, alle i dine omgivelser får beskjed om hva du ønsker deg eller hva du trenger. På den måten kan de få gitt både deg og barnet ditt god omsorg. Tvil aldri på at de mer enn gjerne vil gi dere det!

Begynner du for alvor å kjenne smerter eller ubehag fra rygg og bekkenregion, kan ekstra hjelp og støtte være det som avgjør hvordan hverdagen din blir. Som du kanskje vet, påvirker svangerskapets hormoner leddbåndene i kroppen slik at de blir mer føyelige. Bekkenet blir med dette mer fleksibelt.

Dette er en normal prosess, nødvendig og positiv for deg. Det kalles derfor ‘fysiologisk bekkenløsning’. Nå som du er blitt tyngre vil leddbåndene, som allerede er mer elastiske, tåle denne påkjenningen dårligere. Dette kan gi noen smerter eller ubehag.


Om meg :
Jeg har hatt noen bedre dager denne uken. Følt meg mer opplagt og pigg.
Vet ikke om det har noe å gjøre med bursdagsfeiring og masse kake å gjøre (haha), men føler denne uka har gått tålig greit!

På mandag var jeg hos samtale hos Fødselslegen på sykehuset. Han prøvde å overtale meg til å gå for vanlig fødsel. Jeg er bestemt på at jeg ikke skal oppleve det samme som sist gang, nemlig å havne i narkose. Å det ga jeg sterkt utrykk for. Skal alikevell inn til ny samtale 2 uker før Keisersnittet blitt tatt, for å ta en endelig avgjørelse. Selv om jeg egentlig har bestemt meg!! Fikk ivertfall dato for når jeg skal oppereres. Den 9 mars, å det er jo IKKE lenge til!!! Gleder å gruer meg på samme tid.

Så nå får dagene bare gå. Arbeider fortsatt 50 % å har planer om å fortsette en liten stund til med det :-)

En gladnyhet - Mammanett.no har en ukentlig konkurrane der man kan skrive inn en historie , og vinne tittelen ''ukens historie''. Jeg sendte inn min fødsels historie (den samme som står her) OG VANT! :-) Har fått mye skrøyd av den, og folk forteller hvordan den rørte dem. Utrolig herlig og høre, og er noe jeg setter pris på! Premien var foresten en kaffemaskin, noe som var ønsket her i hus! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar