torsdag 16. februar 2012

Uke 36 i svangerskapet

Fra 36 uker og 0 dager til 36 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 2700 g
CRL: 32 cm
Full lengde: 44 cm
OM BARNET:
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.

Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.

TIL MOR: Nedtelling!
Den fantastiske reisen avslutter snart sin første etappe. Hvordan er det med dere? Oppleves det fortsatt som å seile under fjerne himmelstrøk, eller har dere blitt mer fortrolige med farvannet dere ferdes i? Kysten må nødvendigvis oppleves forskjellig siden dere er to (tre) mennesker, av motsatt kjønn og med forskjellig utgangspunkt.

Men hvorfor ikke sette av tid til å bli beriket med hverandres opplevelse? Det er ennå tid til det. Ved å sette ord på tanker og følelser får man samtidig bearbeidet dem. Det kan representere en trygghet for dere å vite at begge er opptatt av noen av de samme tingene. Samtidig kan det å få ta del i partnerens verden gi nye perspektiver på ens egen tilværelse. Et unikt utgangspunkt for å finne ut hvor dere står, og hvordan dere skal gå videre i denne viktige forberedelsesprosessen. Er det vanskelig å snakke om tingene, går det jo også an å skrive til hverandre, enten i brevform eller ved å legge igjen tankene på PC’en.

Kjenner du anfall av fordøyelsesbesvær og verking under ribbeinsbuen har du forklaringen her: Dette er tiden da livmoren er på sitt høyeste punkt, ofte helt oppunder brystspissen. Barnets og livmorens vekst presser brystkassen oppover og de nederste ribbeina trykkes utover. Trøst deg med at barnets hode når som helst kan gå ned i bekkenet ditt, og dette vil gi deg bedre pusteplass. Dessverre er det ofte slik at dette i stedet gir økt press på urinblæren, og du kan føle trang til å late vannet ofte, - plagsomt ofte, synes noen. Det kan vel være godt å tenke på at du snart vil få hele "mageregionen" for deg selv! Tror du meg hvis jeg sier at du vil savne sparkene?


Min form -
Ja, eg begynner å se ut som en hval, rett og slett...
Føler meg utrolig svær, og magen er i veien hvor henn jeg går. Står jeg å tar oppvasken, så kan du trygt si at jeg er dassblaut på magen etterpå.
Føler også at magen har sunket en god del. Og at det presser mye på arret der keisersnitter er.

Nettene er lange, og jeg sliter med nattes søvnen. Springer på do i et sett, å vrir meg i timesvis for å finne rett stilling og ligge i.
Bekkenet er fortsatt VONDT! Å ja, det ser ut som jeg har gjort noe i buksa når jeg går rundt. tihi..
Heldigvis er det bare 3 uker igjen til Keiseren kommer til verden. Jeg gleder meg utrolig mye. Satt opp stellebordet her om dagen, og la de søte små 1'er (nyfødt) bleiene i kurver, og stelte i stand. Tenk at jeg skal få en så liten i hus igjen, som er sikkert for stor for de små bleiene. Det er helt utrolig!
Sengen er også oppe, men det gjenstår fortsatt en del ting, som vasking av sengesett og diverse.
Min mor har tatt seg av vasking av babytøyet, som jeg allerede har fått. I tilegg har jeg fortsatt mye bodyer og klær fra Celin var liten.

Ellers var jeg hos tannlegen i dag, noe som er min STØRSTE skrekk!
Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg hater å gå til tannlege, å skulle helst ikke gått i det hele tatt. Men i det siste har jeg hatt enormt tannverk, å fikk hodepine grunnet det. Så da måtte jeg gå.
Har borra og fått fjernet tannsten. Å det var deilig når det var gjort.

Så nå må ukene bare suse av gårde, for nå er jeg klar for å få prinsen ut! :-)

2 kommentarer:

  1. Så gøy at du vil være med på min lille "gi bort" :)

    Ser du går en spennende tid i møte.
    Kos deg i svangerskapet :)

    God natt!

    SvarSlett
  2. Kjekt å få delta!:-)
    Ja disse ukene blir nok lange men og spennende og forventningsfulle!
    Tusen takk. Ha en god natt :-)

    SvarSlett