fredag 24. februar 2012

Uke 37 i Svangerskapet

37 uker

37 uker
Fra 37 uker og 0 dager til 37 uker og 6 dager av svangerskapet.


Vekt: 2950 g
CRL: 33 cm
Full lengde: 46 cm
OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 35 uker gammelt. Nå gjøres bare finpussen mens fosteret fortsetter å legge på seg, og fosteret er snart klart til å bli født. Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig) om det fødes etter inngangen av denne uken. De siste ukene vokser fosteret saktere, men gutter vokser vanligvis fortere enn jenter.

Laget av vernix er i ferd med å forsvinne, men noe vil sannsynligvis være til stede og kan faktisk hjelpe under fødselen. Det oljete kremlaget kan gjøre det enklere for fosteret å passere gjennom fødselskanalen.

TIL MOR: Bruk mulighetene!
37 uker gravid
Endelig fri til å bruke dagene som du selv ønsker. Det trenger du. Noen er imidlertid litt redde for at dagene skal bli lange og ventetiden dermed enda lengre. Selvfølgelig kan det skje. De aller fleste opplever derimot disse ukene som svært verdifulle, og nødvendige. Roen senker seg, kroppen får den variasjonen og hvilen den trenger. Hodet kan fylles med helt andre ting enn jobb. Kvinner forteller om hvordan de nesten ikke klarer å tenke på annet enn det som et helt nødvendig ledd i forberedelsen. Ukene er dine - så gjør det du vil! Mange er slitne og trenger rett og slett hvile.

Føler du deg uvel, kvalm og svimmel ved å ligger flatt på ryggen er dette normalt. Den tunge livmoren trykker på en stor blodåre og gjør at blodet strømmer langsommere tilbake til hjertet ditt.

På denne tiden motiveres de fleste kvinner til å avslutte svangerskapet. Noen fordi de får en del plager,andre fordi både de og kroppene deres lengter etter å bli som før. Er ikke det viselig det hele? De som for noen måneder siden trivdes så godt med "mageputten" og hadde ønske om å fortsette i evig tid,føler nå plutselig et behov for å avslutte. Og de som ikke ville eller våget å tenke helt frem til fødselen, endrer ofte innstilling på denne tiden.

Ta deg god tid til en prat med barnet ditt mens hun er våken. Det går godt an å fortelle henne om hvilke tanker du har for fødselen. Dere er et viktig team, sammen er dere nærmest uslåelige!

                           

MEG - Det nærmer seg, med stormskritt!
Med min flaks så har jeg klart å blitt syk. Fått et virus i kroppen. Det gjør ikke akuratt formen min bedre. Snue som renner, hoste, øre & kroppsverk! YAY!

Var på sykehuset i går, på samtale med fødselslege igjen. De vil fortsatt ha meg til å føde normalt. Og fordi det blir så mange operasjoner i mage regionen på kort tid. Skal jo opperere tarmene 7 måneder etter fødsel også.
Jeg står fortsatt på mitt, altså et planlagt keisersnitt, som jeg har fått dato til, 9 mars.
Men den koselige fødselslegen prøvte så godt han kunne å overtale meg, jeg fikk til og med dato for igangsetting, den 5 mars, om jeg skulle ombestemme meg. Jeg har ikke hørt om mange som får det tilbudet, 2 uker før termin. Han håper vel at jeg blir så lei nå i slutten at jeg møter til slutt opp den dagen. Men da kjenner ikke han meg, for jeg kan være sta :-)
En del av meg har så lyst å føde normalt, men panikken for at ting skal gå gale under fødselen styrer meg, redselen for narkose, å ikke være til stede, enda en gang, skremmer meg utrolig mye.

Jeg fikk også ultralyd på sykehuset, der ble det konstantert at Mini var allerede 2900 gram. Å han vil være ca 3300-3400 g når han ankommer. Ca samme størrelse som Celin. Det sies at guttene er større enn jentene i gjennomsnittet, men pågrunn av at han kommer før tiden så blir han ca like stor som søsteren :-) Alt var kjempe fint, og akuratt sånn det skulle være! En sprek guttebass!

Etter sykehuset, så dro jeg på svangerskapskontroll hos legen min. En crp prøve viste at jeg hadde virus i kroppen. Noe som passa fint lite nå de siste ukene. Har fortsatt mye jeg skal gjøre.
Vaskerommet og skittentøyet roper på meg. (Christer kunne ha vaska klær, men etter at han har ødelagt så mye klær med missfarging/krymping, så har han fått forbud av meg på å vaske klær).
Sykehusbaggen må jeg også pakke ordentlig, og det er mange andre ting som må finpusses før lillegutt kommer. Jeg er utrolig stresset.
Moren min har hjulpet en del med Celin og vasking av mini sine klær. Så det er deilig å få litt hjelp, kjenner at jeg har trengt det. Av og til hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre uten Moren min.
Hun er så utrolig god og ha!
                                   (bildet er 4 år gammelt)
Håper virkelig mine barn får det samme forholdet med meg, som jeg har med min mor!

Ellers har fredagskvelden gått til god mat og The voice på tv med min kjære!
Vi kan kose oss :-)
Ha en fantastisk helg alle :-) Klem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar