onsdag 16. november 2011

Uke 24 i svangerskapet!




Fra 24 uker og 0 dager til 24 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 650 g
CRL: 21 cm
Full lengde: 29 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 22 uker gammelt. Det begynner å fylle plassen i livmoren, og du kjenner bevegelsene stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust, lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen.

Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.

TIL MOR: Du er livets vokter!
Dette er tiden da de aller fleste hver eneste dag vil, og skal, kjenne at barnet beveger seg eller sparker. Jeg skriver skal for dette er det beste beviset på at barnet ditt har det bra! Din konstante bevissthet om barnet du bærer er første skritt til å knytte bånd til det. Nå økes og intensiveres denne bevisstheten av barnet selv. Hun tar kontakt med deg!

Etterhvert som nervefibrene forbinder seg med hverandre og musklene utvikles og styrkes, vil bevegelsene til barnet endre seg. Det er fortsatt nok plass i hulen til rikelig med utfoldelse, så mulighetene til variasjon er mange.

Tenk deg at barnet ditt kan sitte rett opp og ned med bena "i kors". At hun kan legge seg henslengt bakover med armene under hodet (kanskje når du spiller yndlingsmusikken din). Hun kan sykle med bena, og krabbebevegelser hører også med til treningsprogrammet. Gled deg over hver bevegelse!

Meg :
Egentlig er jeg 24 uker imorgen, men med tanke på at jeg skal på jobb i 8 timer imorgen, så tenkte jeg å skrive et innlegg i dag. Tilfelle jeg ikke har tid imorgen ettermiddag :-)
Igjen, så er dagsformen min ok! I dag har jeg hatt ''fri'', og det er deilig å kunne slappe av å ta det rolig. Jeg og Celin har gått ''tur'' ute, snuppa har nettopp begynt å ta sine første skritt, så da måtte vi ut i det friske høstværet, å trø litt! Hun måtte holde mammas hånd hele tiden :-) Ikke helt trygg enda!
Ellers ønsker jeg alle en flott ettermiddag/ kveld! <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar