fredag 9. desember 2011

26 weeks and 14 2 go!


Fra 26 uker og 0 dager til 26 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 900 g
CRL: 22,5 cm
Full lengde: 31 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.

Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.

Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

TIL MOR
Trekk pusten dypt og fyll deg med nye tanker. La kreativiteten fylle deg og barnet ditt.

Unn deg noen gode sanseopplevelser hver dag, og la tankene få frihet til å vandre langt av gårde til fantasiens verden. Kanskje kan drømmene dine være med å stimulere deg?

Og hva med leken - når tok du deg sist tid til å leke? "Vi slutter ikke å leke bare fordi vi blir eldre, men vi eldes fordi vi slutter å leke" sies det. Øvelser kan også være lek. Her har du og partneren din en flott mulighet. Det er både nyttig og deilig å ta seg tid til øvelser. De forbereder kroppen din og gir mental styrke til dere begge.

Bekkenbunnen nevnes alltid i forbindelse med svangerskap og fødsel. Bekkenbunnen er en svært viktig del av din kropp, og bør vies oppmerksomhet. Bekkenbunnen er en slags hengekøye av muskler. Den danner en trakt som støtter livmoren, tarmen og blæren og lukker inngangen til skjeden, endetarmen og urinrøret. Disse musklene blir mykere og slappere i svangerskapet. Dette kan du motvirke ved å gjøre øvelser.

Hvordan er jeg?
Bekkenet og rygg sliter veldig på! Og det er utrolig travelt og slitsomt å gå gravid hjemme med en 1 åring, må jeg helt ærlig innrømme. Det var mye tøffere enn jeg trodde.
Jeg har altid vært en person som er FULL i energi. Det kan alle i familien og alle venner skrive under på. De vil kalle meg hyper.
Men akuratt nå føler jeg meg stikk motsatt. Jeg er konstant sliten og ikke minst trøtt, er jeg oppe å går, så savner jeg senga.
Og den lille energien jeg har igjen bruker jeg kun på jenta mi, Celin.
Dessuten er jeg blitt utrolig svær. Så svær at jeg så og si ser fødeklar ut. Og jeg er jo ganske liten i utgangspunktet.

Hadde foresten samtale med jordmor på sykehuset. Ang. planlagt keisersnitt.
Og da blir inngrepet tatt 7 dager- 10 dager før termin.
Jeg har tenkt lenge på om jeg skal gå for vanlig fødsel, eller kjøre ''safe'' ved å ta keisersnitt.
Og jeg har bestemt meg for å gå for KS. Og grunnen til dette er opplevelser som jeg fikk oppleve ved sist fødsel, som var helt forferdelig.
Tenkte jeg skulle skrive ned fødselshistorien min, med Celin her på bloggen min snart!
Ihvertfall, så har jeg ''brokk'' på magen, som er ganske så stor. Og som har blitt større siden sist svangerskap. Dette skremmer meg veldig, hvis jeg skulle gått inn i vanlig fødsel. Tenk om det skjer noe komplikasjoner?
I tilegg er jeg plaget med 'vannsyster', noe som er go artede svulster nede i eggstokkene.
Og siden fødselen med Celin endte til slutt i haste keisersnitt, etter 4 dager med falske rier, og 10 timer i fødsel, 10ende dagen på overtid.
Så føler jeg at et planlagt keisersnitt er det tryggeste og beste valget for meg, og kroppen min!
Selv om jeg skulle ønske å få oppleve å ''jobbe'' for å få barnet ut, og opp på brystet mitt, for jeg er ikke redd for smerten. Smerten var noe jeg igrunnen gledet meg til.
Men sånn er nå det.
Ting blir aldri som planlagt, uannsett hvor godt man kan planlegge det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar