lørdag 7. januar 2012

Uke 30 i Svangerskapet


Fra 30 uker og 0 dager til 30 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større. Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!

Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.

Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

TIL MOR: Å bygge rede
Bare 10 uker igjen! Er du blant de som plutselig får tidsnød? Så mye skulle vært gjort før babyen kommer. Utålmodigheten i forhold til partneren kan bli stor. Kommer han til å bli ferdig med det han lovet før babyen kommer? Eller lurer du på om han i det hele tatt forstår at det snart kommer et barn? Plutselig må det ryddes i skap og skuffer, kjeller og loft. Nyt energien, men husk at det kommer en dag i morgen også.

Har du begynt å kjenne smerter i bekkenet, kan en slik dag hvor alt skal gjøres straffe seg. Klarer du å porsjonere energien, vil du kanskje ha større glede av den. Kvinner som har opplevd bekkenløsning vet det.

Men hva er egentlig bekkenløsning? Bekkenet holdes sammen av en sammenføyning midt foran, og to bak. I svangerskapet blir disse festene løsere. Dette skjer på grunn av hormonet relaxin.




Min Form for uken:
Jeg vet VELDIG godt hva bekkenløsning er. Kjenner det blir tyngre og tyngre.
Og vondere og vondere. Ja, jeg vet. Det kommer en del sutring fra meg her. Men har vært inne å lest på andre såkalte ''mamma'' blogger, å da leser jeg at alt er bare helt supert, og bare velstand.
Men for meg, så funker denne som en liten dagbok, for jeg skriver ned følelser. Og når jeg føler at ting ikke er helt perfekt, så skriver jeg det ned. Føler det hjelper som terapi for meg, å får dagene til å gå.
Nå er det cirkus 2 måneder igjen, å det må jeg klare å holde ut.

På mandag skal jeg til samtale med fødselslegen på sykehuset, å trolig nok får en dato keisersnittet skal bli tatt. Jeg synes det er deilig å kunne ha en dato å forholde seg til :-)

På jobb går det bra, jeg er sykemeldt 50 % å jobber tirsdag, torsdag og halve fredagen. Føler jeg har mer energi til gode, da jeg kan få ligge på lading hjemme noen dager i uken. Klarer ikke å sykemelde meg for fullt enda, ettersom jeg føler at jobben min gir meg mye. Så selv om bekkenet og ryggen tyner meg, så er det deilig å få komme seg ut av huset.

Ellers fyller jeg 24 år imorgen, da blir det kaffe og kake hjemme hos oss, med familien. Jeg har ønska meg vaffelgjern av farmor, så det har jeg fått på forskudd. Så da blir det vaffel laging imorgen :-)
Så blir det feiring av dagen med mine herlige venniner, mandag & tirsdag :-)

Btw - Skal foresten snart komme et magebilde. Skal til gravid fotografering om en måneds tid, Så da blir det bilder ;-)

Ha en fortsatt fin helg alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar