torsdag 29. desember 2011

29 uke i Svangerskapet

Fra 29 uker og 0 dager til 29 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1350 g
CRL: 25,5 cm
Full lengde: 35 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 27 uker gammelt. Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere.
Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen.

TIL MOR: La kroppen bestemme!
Det er flott om du føler deg sterk og levende. Har du dager hvor den følelsen ikke engang streifer deg, så bruk dem til å la kroppen fortelle deg hva den trenger. Du kan få spennende beskjeder tilbake!

Kanskje vil barnet ditt også ha et ord med i laget. Det kan i hvert fall føles slik for mange som til stadighet får nattesøvnen forstyrret og kanskje ikke får sove igjen. Juniorsjefen er våken. Det er natt! Du er trøtt! Men hvem bryr seg om det? (I alle fall ikke partneren, for han sover.) Heller ikke det ellers så deilige lille barnet. Hun har kanskje ventet lenge på at mor skulle våkne. Det lille trollet er kjempeglad, og deler gjerne gleden sin!

Har du mulighet til å sove litt lengre denne morgenen, eller vet at det er fleksibilitet rundt deg, skaper nødvendigvis ikke disse situasjonene bare stress. De kan til og med føles gode hvis du har vært så travel i løpet av dagen at det ble liten tid til kontakt med barnet.

Kanskje gikk du til sengs med en vag liten uro: "Når kjente jeg egentlig spark sist?"

Blir du periodevis veldig sliten, sover dårlig og har plager som tar på humøret og energien, er det kanskje på tide å se etter alternative løsninger? Dette bør ikke være tiden der du overanstrenger deg! Noen opplever at kroppen er klok og sier i fra. Ta signalene på alvor, og del dem med menneskene rundt deg.

Hvordan har JEG det?
Etter alt julestresset er over, så senkes endelig skuldrene seg!
Syns igrunnen at det er trist at julen er over, men også veldig godt og.
Nå kan jeg virkelig fokusere på hva det nye året vill bringe!

Formen min er liksom helt ''ok'' !
Jeg sliter jo veldig med rygg og bekkenløsning, og føler meg til tider deprimert. Har noen skikkelige humørsvingninger som kommer og går. Og føler at det er mange ting som skal være gjort, men som jeg rett og slett ikke orker. Et eksempel på det er klesvask og sortering av Celin sine klær. Alt er egentlig et ork. Og den energien jeg har vil jeg helst bruke på Celin.
Christer er utrolig flink, og gjør mye husarbeid. Men fortsatt er det masse som gjenstår.
Mangler i tillegg til alt dette, en del utstyr til lillegutt som ankommer om ca 10 uker. Han må få ny babyseng, madrass og, ja alt som hører til.
Litt stressa i hodet ja!

Sliter også mye med søvnen. Får rett og slett ikke sove. Er urolig å finner ingen god stilling og ligge i ! Å det tærer jammen meg på humøret mitt.

Men ellers skal jeg til samtale med fødselslegen den 9 januar, og da får jeg antageligvis vite datoen for Keisersnittet. Og det ser jeg frem til. Dessuten skal vi jo også snart til ny UL, så vi kan få se hvem lilleprinsen ligner på :-) Forhåpentligvis er han like vakker som sin storesøster :-)
Var også på svangerskapskontroll 19 desember, å da fikk jeg vite at minsten var snudd seg. Han ligger med hodet ned, men det har enda ikke festet seg. Legen mente også at han ikke ville snu seg igjen! Så ja, litt herlige nyheter også. hehe :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar