torsdag 1. mars 2012

Uke 38 i svangerskapet

38 uker

38 uker
Fra 38 uker og 0 dager til 38 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 3200 g
CRL: 34 cm
Full lengde: 48 cm

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.

Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.

Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.



TIL MOR: La ikke termindatoen trollbinde deg!



38 uker gravid
Du har sikkert hørt uttrykket: "Pluss minus 14 dager." Det brukes ofte når det snakkes om når man kan forvente at fødselen starter. Pluss minus 14 dager i forhold til termindato vil si at det meste kan skje mellom uke 38-42. Det kan med andre ord være en hel måned igjen å vente!

Hvis du kan klare det, sparer du mye verdifull energi på å ikke la termindatoen være den som skal fortelle deg når din fødsel vil starte. Du har antageligvis oppdaget at det er lite du har kontroll over i svangerskapet. Akkurat slik er det nå også. Det er ingen sammenheng mellom hvor mye du venter og hvor nær termindato du føder.




-Hvordan har JEG det? 1 uke IGJEN

Nå er det rett før, og jeg GLEDER meg..
Er utrolig lei magen å alle plagene som hører til. Om 1 år, så kommer jeg sikkert til og savne magen igjen. Men akuratt nå så vil jeg bare at alt skal være ferdig!

Var på svangerskaps kontroll i dag, den siste. Alt var kjempe fint, å stod bra til.
Legen klappa meg på skulderen og ønska meg lykke til, og han gledet seg til å se lillemann :-)

På torsdag om 1 uke, blir jeg skrevet inn på sykehuset. Skal ta en del prøver før selve dagen. Keisersnittet blir tatt på fredag 9 mars mellom klokken 08.00-10.00. Så spennende!

GLEDER MEG TIL OG MØTE PRINSEN MIN!

Ellers har jeg i dag fått en kjekk glad melding, noe som hjelper godt på humøret nå i de siste tunge dagene. Jeg vant et gavekort hos bloggen - Mer enn bare ord. (en utrolig herlig blogg)
Link : http://www.frumaela.com/ Hos epleskrinet. De har utrolig flotte barneklær.
Så nå gleder jeg meg til å shoppe litt, til de søte små :-) Det sies også at shopping hjelper på humøret ;-)

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med nært forestående fødsel, virkelig noe å se frem til ja :D
    Og ikke minst gratulerer med vinnerlykke!

    Klem Karianne

    SvarSlett
  2. Så utrolig spennende når det er så kort tid igjen! Ønsker deg masse lykke til! :)
    Nå er vinnerne av konkurransen om Lego Creative Sorter trukket på bloggen min. Takk for deltakelsen! Det er også satt igang en ny litt annerledes konkurranse, med mulighet for å vinne samme premie! Håper du vil være med! http://herixta.blogspot.com/2012/03/vinnere-ny-konkurranse.html
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for herlige meldinger :-)
    Ja den siste uken håper jeg at går fort, for nå er jeg virkelig klar! :-)

    Hanne - Slenger meg nok på den og, Celin elsker duplo :)
    Kansje vinnerlykken følger meg? :) Hehe!

    Ha ei herlig helg dere :-) Klem

    SvarSlett